سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کار و کارگر
   مشخصات مدیر وبلاگ
 
  پیوند دوستان
 
    آمارو اطلاعات

بازدید امروز : 6
بازدید دیروز : 8
کل بازدید : 305303
کل یادداشتها ها : 78

نوشته شده در تاریخ 92/12/5 ساعت 10:16 ص توسط safari


توزیع اولین سبد کالا را دولت از دوازدهم بهمن شروع کرد. توزیعی که کلی سر و صدا ایجاد کرد و نمایندگان را به واکنش وا داشت. چرا که مردم را در صف های طولانی برای تحویل گرفتن دو پلاستیک برنج، مرغ، روغن، تخم مرغ و پنیر قرار می داد که در واقع همان سبد کالای رایگانشان بود. البته نحوه توزیع و افرادی که مشمول این سبد کالا ها می شدند هم جای بحث و گفتگو و البته اعتراض را باز گذاشت. چرا که بیمه شدگان تامین اجتماعی که حقوق پایه شان، بالای 500 هزار تومان بود، بازنشستگان تامین اجتماعی، افرادی که بیمه نبودند ماه پیش را بدون این سبدها طی کردند. به طوری که علیرضا محجوب، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، گفت اگر دولت همین طور ادامه دهد، تنها به 3.5 میلیون نفر کارگر مشمول قانون کار که حداقل دستمزد، یعنی 492 هزار تومان دریافت می کنند می تواند سبد کالا بدهد. اما باز هم اوضاع به همین منوال پیش نرفت و در خبرهای بعدی اعلام شد، یکسری افرادی که از دهک های بالای جامعه هستند هم توانسته اند سبد کالا بگیرند. حتی چند نفر هم مدعی شدند که با اینکه سبدکالا به آنها تعلق نمی گرفته اما توانسته اند این سبد را از متصدیان فروشگاه های مجازی که دولت تعبیه کرده بود، تحویل بگیرند.



البته یک مقام مسئول در وزارت صنعت درباره واگذاری سبد کالا به افراد دارای تمکن مالی گفته است که دولت برای واگذاری سبد کالا همه افراد جامعه را مورد بررسی قرار داده و تنها وضعیت سرپرست خانوار و صاحب حساب و کارت یارانه بررسی نشده است. یعنی ممکن است فردی دارای تمکن مالی بالا باشد و به فرض صاحب یک کارخانه باشد اما فرزند او دانشجو و طبق معیارهای دولت مشمول دریافت سبد کالا شده باشد؛ چون آن دانشجو فاقد کارت یارانه بوده و یارانه ها هر ماه به حساب پدرش که کارخانه دار است، واریز می شود، بنابراین واگذاری سبد کالا برای آن کارت یارانه تایید شده است ولی در اصل دولت به دنبال واگذاری سبد کالا به آن دانشجو بوده است. به این ترتیب، در نهایت به گفته وزیر کار در مرحله اول این سبد کالا بین شش میلیون خانوار توزیع شد و 4 میلیون بدون سبد ماندند. البته این گروهی که هنوز سبد کالای خود را تحویل نگرفته اند، می توانند در مرحله دوم سبد کالای خود را دریافت کنند.

به هرحال، در مرحله دوم قرار است این سبد به 5 میلیون خانوار دیگر توزیع شود تا در نهایت، آن 15 میلیون سرپرست خانواری که دولت قولش را داده بود، سبد کالا بگیرند. البته برای همین توزیع دولت احتیاج به بودجه دارد. پیش از این هم یکی از مسوولان وزارت صنعت و معدن در گفت‌وگو با مهر اعلام کرده بود که دولت کل بودجه هزارو500میلیاردتومانی درنظرگرفته شده برای سبد کالا را در مرحله اول هزینه کرده و بودجه دیگری برای سبد دوم در سال‌جاری باقی نمانده است و سبد دومی اگر در کار باشد در سال 93 توزیع خواهد شد.

با این حال، الان نوبت به مرحله دوم توزیع این سبد ها رسیده، صحبت از اصلاح شیوه، افراد مشمول و البته کالاهای درون این پلاستیک ها که به اصطلاح سبد گفته می شود، است. در حالی که گفته می شود پنیر و تخم مرغ از سبد حذف شده و جایش ماکارانی، چایی، شکر و قند می گیرد، هنوز معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری این موضوع را تایید نکرده است. رییس انجمن صنایع لبنی هم با بیان این‌که هنوز مشخص نیست که پنیر از سبد کالایی حذف شود گفت: به طور کل وزارت صنعت و تجارت هیچ برنامه‌ای برای اجرای مرحله دوم سبد کالایی به انجمن صنایع لبنی ابلاغ نکرده است.

دومین مرحله توزیع سبد کالا را دولت با هدف واگذاری آن به 5 میلیون سرپرست جدید مشمول قانون کار و تامین اجتماعی آغاز کرد. وزارت صنعت، معدن و تجارت می گوید، همه مشمولان قانون کار و بازنشستگان تامین اجتماعی هم می توانند سبد کالایی در مرحله دوم را دریافت کنند و این سری، وظیفه توزیع بر عهده وزارت تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی خواهد بود. البته در این مرحله، به گفته وزارت صنعت، معدن و تجارت، برای جلوگیری از ازدحام در مراکز عرضه و سهولت دریافت سبد کالا، سرپرستان خانوارهای چهار نفره به بالا شامل کارگران شاغل و مستمری بگیران با حقوق بیش از 500 هزار تومان و کارمندان دارای بیمه‌های تامین اجتماعی از دیروز، یعنی سوم اسفند ماه تا پایان امسال می توانند به فروشگاه های مجاز مراجعه کنند و سبدهای خود را تحویل بگیرند.

از سوی دیگر هم علی ربیعی، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی هم بیان کرده است که از این هفته مستمری بگیران و کارمندان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی برای دریافت سبد کالا فراخوانده می‌شوند. او همین طور ادامه داده است که اسامی کارگران مشمول هم پس از آن اعلام خواهد شد و برای آنکه از شلوغی جمعیت در فروشگاه‌ها و مراکز عرضه کالا جلوگیری شود کارگران مشمول می‌توانند بر اساس حروف الفبا برای دریافت سبد کالا اقدام کنند. البته بر اساس گزارش ها، اعلام شده است که 53 درصد از افرادی که به امید دریافت سبد کالایی در صف‌ها قرار گرفته اند، در مرحله اول مشمول دریافت این سبد نبوده اند. به این ترتیب، احتمالا در توزیع مرحله دوم سبد کالا، دیگر خوراک عکاسی برای عکاسان وجود نخواهد داشت و صف های طولانی مردم هم تشکیل نخواهد شد.








طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ