سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کار و کارگر
   مشخصات مدیر وبلاگ
 
  پیوند دوستان
 
    آمارو اطلاعات

بازدید امروز : 12
بازدید دیروز : 8
کل بازدید : 305309
کل یادداشتها ها : 78

نوشته شده در تاریخ 93/11/18 ساعت 9:10 ص توسط safari


 در حالی که نمایندگان گروههای کارگری حذف سهیمه‌بندی بیمه کارگران ساختمانی در استانها و پوشش همه کارگران ساختمانی را خواستار شده‌اند، معاون فنی درآمد سازمان تامین اجتماعی از افزایش پوشش بیمه کارگران ساختمانی جدید خبر داده و اعلام کرده که برای تحقق این امر منتظر مصوبه هیات دولتیم.



به گزارش خبرنگار ایسنا، بر اساس مصوبه مجلس، بیمه کارگران ساختمانی بر مبنای 15 تا 20 درصد مبلغ تمام شده پروانه ساختمان محاسبه می‌شود که در حال حاضر مصوبه 15 درصد به سازمان تامین اجتماعی ابلاغ شده است.

محمدحسن زدا گفته است که سازمان تامین اجتماعی از دولت خواسته تا برای افزایش پوشش بیمه‌ای کارگران جدید ساختمانی مصوبه را به 20 درصد تبدیل کند و از آنجا که این درخواست طی هفته جاری در دستور کار هیات وزیران قرار می‌گیرد نیازمند تصویب دولت است تا بر اساس آن تعداد کارگران ساختمانی برای برخورداری از پوشش بیمه افزایش یابد.

قانون اصلاح ماده (5) قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی که با عنوان طرح اصلاح قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده بود، در جلسه علنی یکشنبه 16 آذرماه در مجلس تصویب و مورد تایید شورای نگهبان واقع شد که به فاصله کمی بعد از آن در دی ماه سال جاری از سوی ریاست جمهوری ابلاغ شد.

بر اساس این ابلاغیه سازمان تأمین اجتماعی مکلف شده تا با دریافت 7 درصد حق بیمه سهم بیمه‌شده از کارگر و 15 درصد مجموع عوارض صدور پروانه از مالک نسبت به تداوم پوشش بیمه تمام کارگران ساختمانی اقدام کند.

در واقع بخشی از منبع بیمه کارگران ساختمانی از محل درآمدهای حاصل از صدور پروانه‌های ساختمانی کارفرمایان تامین خواهد شد و در صورت عدم تأمین منابع لازم جهت گسترش پوشش بیمه‌ای کارگران با تصویب هیأت وزیران، افزایش سقف مجموع عوارض تا 20 درصد بلامانع خواهد بود.

 به گفته ابوالفضل فتح‌اللهی - نایب رییس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران - تاکنون سهمیه سال 93 کارگران ساختمانی اعلام نشده است.

وی می‌گوید: متاسفانه برخی افراد که کارگر واقعی ساختمان نیستند با معرفی خود از مزایای بیمه تامین اجتماعی استفاده می‌کنند در نتیجه سهمیه به کارگران واقعی تعلق نمی‌گیرد؛ از سوی دیگر در بعضی استانها سهمیه‌ای که اختصاص می‌یابد به نصف کارگران ساختمانی آن تعلق نمی‌گیرد در حالی که قانون بیمه کارگران ساختمانی صراحتا اعلام می‌کند که همه کارگران باید تحت پوشش بیمه قرار بگیرند ولی سازمان تامین اجتماعی با وجود داشتن اعتبار، به سهمیه‌بندی بیمه کارگران ساختمانی روی آورده است.

هم اکنون یکی از عمده مشکلات کارگران ساختمانی علاوه بر حداقل دستمزد عدم برخورداری از بیمه تامین اجتماعی است.

فعالان کارگری از کاهش شدید درآمد حاصل از صدور پروانه‌های ساختمانی برای بیمه کارگران چندان راضی نیستند.آنها می‌گویند طبق مصوبه جدید مجلس، تنها 15 درصد از کل هزینه صدور پروانه ساختمانی به بیمه کارگران ساختمانی اختصاص یافته و در صورت کسری، 20 درصد از محل درآمدهای صدور پروانه‌های ساختمانی کارفرمایان به بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی اختصاص خواهد یافت.

به گفته هادی ساداتی - نایب ‌رییس کانون انجمن‌های کارگران ساختمانی - سازمان تأمین اجتماعی طی سالهای گذشته به جای اعلام سهمیه کارگران ساختمانی به نمایندگان مجلس تعدادی مجوز بیمه می‌دهد تا در حوزه انتخابی خود کارگران ساختمانی را به تأمین اجتماعی معرفی کنند در حالی که این اقدام قابل پذیرش نیست و رویه ارائه سهمیه به نمایندگان باید اصلاح شود چرا که بیمه تعداد بسیاری از کارگران ساختمانی بلاتکلیف مانده است.

در همین راستا ابوالفضل فتح اللهی - نایب رییس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور- ضمن تاکید بر ضرورت بهره‌مندی کارگران ساختمانی از مزایای بیمه بیکاری، برداشته شدن سهمیه بیمه کارگران ساختمان را خواستار شده است.

او می‌افزاید: هر سال تعدادی سهمیه برای کارگران ساختمانی در سراسر کشور در نظر گرفته می‌شود ولی از آنجا که در برخی استانها ظرفیت کارگران ساختمانی بالا است و میزان سهمیه‌ بیمه‌ای که اختصاص می‌یابد به تناسب آن نیست درخواست کردیم که این سهمیه برداشته شود.

به اعتقاد فتح اللهی در صورت تفکیک و تقسیم‌بندی استانها، میزان سهمیه باید بر اساس ظرفیت اشتغال هر منطقه و تعداد کارگران ساختمانی آن استان تعریف شود و انجمن‌ها و تشکل‌های کارگری در این زمینه نظارت داشته باشند.

به گزارش ایسنا، مطابق ماده 29 قانون اساسی دولت مکلف است برای تمام آحاد جامعه پوشش‌های بیمه‌ای در نظر بگیرد و بر همین اساس حمایت از قشر کارگر از جمله کارگران ساختمانی را افزایش دهد. درعین حال اعمال بیمه بیکاری برای کارگران ساختمانی فاقد بیمه امری ضروری به نظر می‌رسد که در صورت تحقق آن بخش اعظمی از کارگران ساختمانی از تسهیلات و مزایای بیمه بیکاری بهره‌مند می‌شوند.

فعالان کارگری امیدوارند که دولت در بودجه سال آینده در حمایت از کارگران ساختمانی ردیف ویژه‌ای را اختصاص بدهد تا به این ترتیب همه کارگران ساختمانی در سال 94 به طور کامل تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار بگیرند.








طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ